Trip: Berg en Dal, Danta Bai en Ston Eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu Trip: Berg en Dal, Danta Bai en Ston Eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

Trip: Berg en Dal, Danta Bai en Ston Eiland

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

25 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

We hebben na afgelopen weekend weer een trip achter de rug! Het begon zaterdagochtend toen onze wekkers gingen om 4:45. We moesten namelijk om 5:45 al klaar staan om te gaan vertrekken. Met een groep van twintig man en drie gidsen vertrokken we toen richting Berg en Dal. Eenmaal daar aangekomen werden we allemaal in ons harnas gehesen en klaargemaakt om over het parcours van de kabelbaan te slingeren. Het was een baan met tien platforms van waaraf je naar het volgende platform zou glijden. Het allermooiste platform was degene aan de rand van de Surinamerivier. Eerst konden we even genieten van een prachtig uitzicht waarna we met een flinke vaart over de Surinamerivier heen vlogen. Het was echt onwijs kicken!
Nadat we allemaal weer met beide benen op de grond stonden en even wat hadden gedronken, reden we met het busje verder naar Danta Bai. Onderweg was het reuze gezellig en zongen we met de hele groep allemaal Nederlandse hits en toen we aankwamen bij Danta Bai hadden we allemaal even de tijd om je spullen weg te brengen, je om te kleden en even te chillen bij het water. We sliepen in een huisje met kamers van vier met gewone bedden die overigens heerlijk lagen.
Na de lunch hadden we nog weer even de tijd om te relaxen alvorens de eerste helft van de groep ging vertrekken in de boot om te gaan raften. Wij zaten ook bij de eerste groep. In de raft ging je over de Surinamerivier door een aantal stroomversnellingen. Ik had eerlijkgezegd wel wat spectaculairders verwacht, maar het was leuk om een keer mee te maken. Nadat we de stroomversnellingen hadden gehad werden we met een motorbootje teruggebracht naar de eerste stroomversnelling. Onderweg hebben we nog een kaaiman gespot die op een uitstekende steen in het water stond. Een heel mooi beest!
Eenmaal bij de eerste stroomversnelling konden we uitstappen en ons even heerlijk in het water onderdompelen. Het was heel erg mooi weer dus we hebben op de rots nog lekker kunnen zonnen en zelf even kunnen slapen!
Toen de andere groep klaar was met raften hebben we plaatsgemaakt op de rots en zijn wij weer teruggekeerd naar Danta Bai. We hebben ’s avonds lekker gegeten en wat spelletjes gedaan. Later op de avond hebben we er met zijn allen een heel gezellig feestje van gemaakt met Borgoe en muziek.
’s Avonds bij het tandenpoetsen stond ik oog in oog met een tarantula die zijn onderkomen had gevonden bij de spiegel aan het toiletgebouw. Het was heel gaaf om dit dier van zo dichtbij te kunnen bekijken!
De volgende ochtend hadden we om half 10 ons ontbijtje en konden we op bed nog even verder uitrusten. Een van de gidsen wilde met ons nog een kleine boswandeling maken, dus zijn we meegegaan in een tochtje door de jungle. Dit was pas echt het idee wat ik had van de jungle. Over een niet aangelegd pad tussen de bomen en planten door wandelen, en af en toe met een sprong over een waterstroompje. Het was een toffe ervaring.
Eenmaal terug hebben we onze spullen allemaal ingepakt en naar de pick-up gebracht om daarna te gaan lunchen. Op het menu stond een heerlijke pompoensoep en…. Broodjes frikadel speciaal!!!! Ik was al bijna afgekickt maar heb dit weekend toch weer een terugval gehad.
We zijn met de bus doorgereden naar het Brokopondomeer naar Ston Eiland. Alleen de weg er naar toe was al heerlijk. Ik zat bij het raam met de zon in m’n gezicht, de wind langs m’n arm en muziek op de achtergrond in de bus. Het was echt even genieten.
Bij Ston Eiland aangekomen gingen we in een bootje het water op om naar piranha’s te gaan vissen. Het Brokopondomeer is een stuwmeer dat dus een heel groot gebied onder water heeft gelegd. Boven het water steken dan ook duizenden boomstammen en boomtoppen uit wat een prachtig landschap geeft.
We waren met de groep verdeeld over twee boten en hadden per tweetal een hengel gekregen. Natuurlijk zaten wij weer in de verkeerde boot, want de andere groep haalde ze er achter elkaar uit het water. En wij vingen weer helemaal niets. Het was wel heel erg jammer maar dankzij de andere groep hadden we toch een buit. Onze gids heeft de vissen allemaal heerlijk gebakken en we hebben die avond piranha gegeten! Ik moet zeggen dat het best lekker heeft gesmaakt!
We zijn met de bus weer teruggereden naar de stad en waren om ongeveer tien uur weer terug bij de Prinsessenstraat. Daar hebben we een lift gekregen van Stanley die ook werkt bij Fred Ecotours. Vannacht weer even heerlijk bij kunnen slapen van het leuke weekend! En gelukkig zijn we vandaag ook nog eens vrij van stage vanwege de dag van de onafhankelijkheid. Zo’n vrije dag kunnen we prima gebruiken!

Liefs Sven, x

• 26 Februari 2013 - 19:51

Lia Van Bemmel:

Hoi Sven
    Wat een schitterend verhaal is dit weer geworden, net als al je vorige verhalen. Ook je foto's zijn hilarisch. Het is net of wij er ook een beetje bijzijn .
    Lachen, gieren, brullen.....
    Veel plezier nog!! Groetjes Lia

• 03 Maart 2013 - 22:09

Lylian Koon:

Wat een geweldige ervaringen weer!!! En die kun je allemaal opdoen naast je werk. Alhoewel dat werk duidelijk nog steeds anders is dan hier in Nederland... Geniet ervan. (Maar dat doe je wel zo te lezen!)