Paasvakantie! Voor je het weet is het voorbij..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu Paasvakantie! Voor je het weet is het voorbij..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

Paasvakantie! Voor je het weet is het voorbij.....

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

17 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Poeh, wat gaat de tijd toch verrekte snel voorbij. Voor dat je uit kan spreken dat je drie weken vakantie hebt zijn al die dagen alweer voorbij. En waar zijn ze in hemelsnaam gebleven!?
In de afgelopen weken hebben we vooral veel leuke gezellige dingen gedaan zoals uiteten, salsadansen en stappen. Dat vooral. Allemaal ontzettend leuk en gezellig. Met salsa heb ik zelfs een tweede diploma in de wacht gesleept. Dus naast mijn zwem- en veterstrikdiploma kan ik nu ook die van salsa in de vitrine plaatsen.

Natuurlijk is in deze vakantie Melanie tien dagen langs geweest. Ontzettend tof dat ze is gekomen. We zijn op tweedaagse trip geweest naar Brownsberg en Ston Eiland.
Met een jeep zijn we opgehaald en gereden naar Brownsberg. We verden blij verrast toen bleek dat we met de jeep zelf al bovenop Brownsberg stonden, en dus niet alles met de voeten zouden hoeven doen. Maar niets bleek minder waar.
Op de Brownsberg zijn twee mooie watervallen te bewonderen: de Leoval en de Ireneval. En om daar te komen moesten we eerst een stuk naar beneden klimmen over steile paden en trappetjes. Bij die watervallen konden we onze kuiten even lekker laten rusten met het geluid van het kletterende water in het geruisloze oerwoud, op wat vogels en krekels na. Maarja, alles dat je naar beneden loopt moet je ook weer naar boven klimmen!
Normaal gesproken lijkt de terugweg altijd korter dan de heenweg. Maar in het Surinaamse oerwoud gelden deze psychologische wetten niet. En zeker niet als je liters vocht zweet en je je uiterst moet inspannen om in de hitte een berg op te klimmen.
Maar boven aangekomen zijn we met de jeep verder gereden naar Ston Eiland (onze slaapplek) waar we onszelf lekker konden douchen. Nog even wat gegeten en genoten van het uitzicht over het Brokopondo stuwmeer vanuit ons huisje pal aan het water, en daarna lekker slapen!

De volgende ochtend vroeg opgestaan om de verbazingwekkend mooie zonsopgang te kunnen bewonderen. Waarna ik natuurlijk snel mijn bed weer indook.
Die dag zijn we met een bootje het Brokopondo opgevaren, wat op het eerste gezicht niet zo prettig leek omdat we met een bootje moesten met een aantal arrogante (overigens ook vrij lelijke) Belgen die toch echt niet van plan waren om met hun chagrijnige hoofden hun zitplek met ons te gaan delen. Gelukkig zaten er in de boot daarnaast een stel aardige en gezellige Belgen die ons welkom heetten aan boord van hun sloep.
We zijn een stuk het meer opgevaren om daar naar Piranha's te gaan vissen. En waar ik op de vorige trip op Ston Eiland niets ving, had ik deze keer zowaar een prachtige, sappige piranha aan de haak geslagen. Met de Piranha in de koelbox (daar was echt nèt plaats voor) reden we nog even langs de stuwdam, en daarna door naar Paramaribo.
De volgende dag heb ik de Piranha schoongemaakt, bereid en verorberd.

Met Mel ben ik ook nog naar de vlindertuin in Lelydorp geweest. Met de gewone stadsbus zijn we voor SRD 1,60 naar Lelydorp vervoerd. Daar hebben we een rondleiding gekregen door de kwekerij waar vlinders worden gekweekt waarvan de coconnen worden geëxporteerd naar andere vlindertuinen over de wereld. Heel leuk en mooi om te zien!

Ook hebben we een bezoekje gebracht aan de Paramaribo Zoo. Erg mooie dieren maar vaak wel in net te kleine verblijven. Af en toe wel erg zielig. Maar we hebben wel de voedertijd van de slangen meegemaakt, wat erg gaaf was om te zien. Alleen die cavia in het hoekje waarvan je de doodsangst in zijn ogen kon zien was wat zielig. Maarja, die slang moet ook eten.

Nu de vriend van Feline en de broers van Noëlle in het land zijn is daarmee het laatste bezoek gearriveerd en is het aftellen (helaas) begonnen. Nog maar vier weekjes.... :(

Dus nu nog maar even volop genieten!!!

Liefs Sven, x

  • 18 April 2013 - 01:37

    Tessa :

    Volgens mij is Suriname erg mooi!
    Ik vind het toch wel heel zielig voor die cavia hoor!!!
    Veel plezier nog die laatste weekjes
    Ayo

  • 18 April 2013 - 20:59

    Tante Mar:

    Weer een spannend verhaal Sven je maak wel heel veel mee!
    Dan is het hier maar saai!
    Geniet nog maar even het is zo weer voorbij en zie ik je weer op je fietsje voorbij komen!
    HaHa
    dikke kus tante Mar

  • 01 Mei 2013 - 20:44

    Lia Van Bemmel:

    Jeetje Sven, wat maak jij veel mee!!! Al die indrukken daar, als je straks weer thuis bent in het vredige dorpje Cothen, zul je wel af moeten kikken.
    Geniet nog even van die 4 weken, want voor je t weet sta je weer op Cothense bodem.:-)

  • 03 Mei 2013 - 12:08

    Tineke:

    Ha die Sven,
    Beetje late reactie van mij, maar welgemeend, erg leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat je zoveel uitstapjes kunt maken, die kans krijg je maar 1 keer (denk ik).
    Mocht je geen werk krijgen in Nederland, kun je altijd nog visboer worden, want een piranha vangen en schoonmaken is niet niks!
    Nog eventjes ... geniet van de laatste weekjes.
    Liefs van ons allen,
    Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Ik ben Sven, 20 jaar en kom uit Cothen. Ik doe de PABO en studeer aan de Marnix Academie. Binnenkort zal ik mijn eerste lange reis gaan maken naar Suriname....

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 16640

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Suriname!!

Landen bezocht: