Missende voorwielen, hangmatten en mijn eerste les - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu Missende voorwielen, hangmatten en mijn eerste les - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

Missende voorwielen, hangmatten en mijn eerste les

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

30 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

We hadden weer een prima weekend achter de rug! Vrijdagavond hebben we thuis lekker Party Animals gespeeld en Borgoe cola gedronken, een hilarische combinatie. Daarna zijn we naar Touché gegaan voor een avondje stappen.
Zondag wilden we gaan zwemmen. Het was alleen precies die dag wel erg bewolkt, dat was een beetje jammer. Maar we hadden het ons voorgenomen, dus zou het ook gaan gebeuren. Samen met Feline zijn we naar het zwembad gefietst en gingen we naar binnen. Er was werkelijk niemand, en het water was ook heel troebel. Er zat alleen een man in het water om met een sponsje en wat schoonmaakmiddel de randen schoon te poetsen. Toen het ook nog eens heel hard ging regenen hebben we besloten toch maar niet te gaan zwemmen.. We wilden in de hangmatten gaan liggen, maar die stonken nogal. Toen zijn we maar aan tafel gaan zitten om een brief te schrijven naar onze stageklas in Nederland. Daarna hebben we nog even een spelletje gedaan en zijn weer naar huis gegaan toen de lucht wat geklaard was.
’s Avonds heeft Noëlle heerlijke pannenkoeken gebakken! Wat hebben we daar van genoten! Bijna een uur bakken resulteerde dan ook in een tien minuten durende schranspartij.

Maandagochtend gingen we alle drie weer naar stage. Noëlle moet het eerst op school zijn dus zij pakt altijd als eerst haar fiets. Ineens riep ze naar boven: ‘Hee, iemands fiets mist een voorwiel!’ Wij dachten: goeie grap, ga nu maar naar stage. ‘Nee echt, kom kijken!’ Dus wij naar beneden gelopen, en daar ligt een van onze fietsen in het zand zonder het voorwiel. Het bleek Noëlles fiets te zijn. We stonden wel een beetje versteld. Wie steelt er nou in godsnaam een voorwiel?? Neem dan dat hele ding mee. Maargoed, er was dus ’s nachts iemand bij ons over het hek geklommen, op zijn blote voeten aan de sporen te zien, om het voorwiel eraf te halen en met een voorwiel weer over het hek te klimmen. Waarschijnlijk heeft hij ook met voorbedachte raden een moersleutel meegenomen, want zo’n wiel gaat er niet vanzelf af…
Noëlle heeft toen mijn fiets gepakt, want ik kan dat kleine stukje toch makkelijk lopen. De fietsverhuur komt deze week de fiets ophalen en een andere brengen. De kosten zijn SRD 150, dus als we dat door drieën delen is dat omgerekend €12,50 p.p.
We zetten nu de fietsen ’s nachts maar gewoon in de berging!

Gisteren heb ik mijn eerste les gegeven! Ik heb rekenen gegeven aan de kinderen en bussommen met ze gedaan. Vanaf de start waren de kinderen gelijk stil en ze luisterden (tot mijn verbazing) heel goed! Ik heb met ze het busspel gedaan waarbij kinderen bij me in moesten stappen en we een liedje zongen en er daarna een som van maakten. Dat vonden ze erg leuk!
Aan het eind van de les heb ik een “zonnetje van de dag” gekozen. Dat kind mocht een bladzijde in een tekenschrift dat ik had gekocht tekenen. Hij was zo trots en deed zo z’n best! Wat een held!
Die middag wilden Feline en ik naar het postkantoor om de brief op de post te doen voor de Nederlandse stagekinderen en nog wat postzegels te kopen, maar het kantoor was dicht. Dus zijn we maar een stuk gaan fietsen op zoek naar de Jeruzalem Bazaar, waar ze hangmatten verkopen. We zijn toen langs de centrale markt gefietst die we nog niet eerder hadden gezien. Daar verkopen ze heel veel verse fruit en groenten. We dachten namelijk dat een andere markt verderop (veel kleiner en viezer) de centrale markt was.
Daarna hebben we bij de Bazaar allebei een mooie hangmat gekocht en die natuurlijk gelijk opgehangen. Het hangt heerlijk, dus dat wordt nog meer chillen!
’s Avonds zijn we weer naar de film geweest. Omdat het dinsdag is was de film (3D) maar €3,-. We hebben Life of Pi gezien, die had ik in Nederland ook al gekeken maar het blijft een hele mooie film!
De Surinamers vragen ook aan ons wat we vinden van het aftreden van de koningin. Ik werd net aangesproken door een vrouw op straat of ik niet in de sneeuw moest zitten. We zijn aan de praat geraakt en hebben een tijdje staan praten over het onderwijs hier. Zij heeft in Nederland gewerkt als onderwijzeres en heeft hier in Suriname vroeger op school gezeten.
Dit geeft maar eens aan dat de mensen hier echt ontzetten vriendelijk zijn, en je op straat gewoon zomaar een praatje maakt met een vreemde. Dat zul je in Nederland niet zo snel meemaken….

Vanaf vandaag hebben we weer weekend! We willen nu wel echt op trip gaan om even weg te zijn uit de stad.

Jullie horen snel weer van me. Liefs Sven

  • 31 Januari 2013 - 12:09

    Yoni:

    Top verslag weer...
    Geniet van jullie trip.
    Liefs van ons

  • 31 Januari 2013 - 20:35

    Lylian:

    Hoi Sven;
    Een leuk verslag weer. Hoop dat je er de tijd voor blijft/kunt nemen...
    Nog een tip voor een vrucht: markoesa. Schijnt ook rustgevend te zijn dus zullen de Surinamers die wel per dozijn nuttigen....
    Overigens maken ze er ook sapjes van.
    En 'aan de waterkant' verkopen (verkochten) ze ook Parbo-bier. (Van de Amstel-fabriek denken wij want de kleuren komen wel erg overeen).
    Ben benieuwd wanner je het binnenland ingaat.
    Veel plezier en groetjes, Lylian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Ik ben Sven, 20 jaar en kom uit Cothen. Ik doe de PABO en studeer aan de Marnix Academie. Binnenkort zal ik mijn eerste lange reis gaan maken naar Suriname....

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 16650

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Suriname!!

Landen bezocht: