Op trip in de jungle!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu Op trip in de jungle!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

Op trip in de jungle!!

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

04 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Wauw!!

Gisteren zijn we eindelijk op trip geweest en hebben we een prachtig stuk Suriname gezien. Ik had dit echt niet willen missen!

Noëlle en Feline waren bij Fred Ecotours geweest om te kijken wat er beschikbaar was dit weekend. Toen hebben ze een afspraak gemaakt en zijn we met zijn drieën met de gids Dion kennis gaan maken om de trip te bespreken. We gingen twee dagen de jungle in met een jeep om daar van alles te bekijken. Vooral de natuur en dieren zijn een specialiteit van Dion werd ons verteld, en daarnaast zouden we langs de stuwdam aan het Brokopondomeer en de goudmijnen gaan. Om me voor te bereiden heb ik in de stad nog een grote rugtas en een paar waterschoenen gekocht.
Gister was het dan zover en werden we om 8:00 opgehaald door een taxi om naar Lelydorp gebracht te worden. Daar zouden we met Dion vertrekken naar het binnenland.
We hebben eerst nog wat boodschappen gedaan en wat bami gegeten. Daarna konden we vertrekken.
Al snel merkte we wat voor een gids Dion was. Onderweg trapte hij op de rem om ons een klein vogeltje te laten zien die op een paal zat. Hij heeft enorm goede ogen en ziet alle dieren om zich heen wanneer hij op trip gaat. Daarnaast kan hij ook zo’n beetje elk vogelgeluid nadoen om de vogels te lokken. In de jungle was dit al helemaal te merken! Deze man zag al rijdend in de jeep op de hobbelige weg vogels hoog in de bomen zitten waar wij zelf al een paar minuten naar moesten zoeken wanneer we al wisten in welke boom hij zat. Uiteindelijk zagen wij dan een zwarte stip die de vogel was, en Dion wist precies te vertellen welke vogel hij zag. Als we dan de foto bekeken en in de encyclopedie keken had hij altijd gelijk. Ook alleen aan het geluid kon hij in de auto al vogels herkennen. Ook dan zette hij de auto stil en vertelde ons waar we moesten kijken. ‘Als ik fluit komt straks uit die hoek de vogel vandaan’ en hij wees daarbij tussen een paar bomen in. Hij imiteerde de roep van de vogel, en ja hoor… Vanachter de boom waar hij naar wees kwam de vogel aan gevlogen.
De gids heeft vroeger jaren gewerkt in de export van dieren. Zijn expertise ligt bij de vogels. Hij kent ze allemaal vanaf alleen al het geluid. Zo kon hij ze vroeger nadoen en lokken om ze vervolgens te vangen. Heel erg indrukwekkend dit!

Maar voordat we in de jungle waren beland reden we eerst door de savanne. Er waren zijpaadjes van wit zand waar we dan even overheen gingen scheuren en je echt kon voelen dat je in een jeep met vierwielaandrijving zit. Verder waren er op de savanne niet heel veel dieren dus reden we snel door naar het oerwoud.
Al rijdend op de bauxiet wegen ging Dion opeens staan, stak zijn bovenlichaam uit het raam, bestuurde de auto met één voet en één hand en vervolgde zo de weg. Onze eerste reactie was een beetje verbijsterd, maar toen we zelf ook in de raamopening gingen zitten merkte je dat je de rit veel intenser beleefde. Dion was ontzettend relaxt, alles kon en mocht. Hij dronk zelf een Borgoe’tje of rookte een blowtje tussendoor. Maar dat ging zeker niet ten koste van zijn professionaliteit als gids. Je kon er echt door zien hoe goed hij was in wat hij deed. Onderweg hebben we allerlei vogels, en een paar zijdeaapjes gezien.

Onderweg zijn we gestopt bij een kamp waar oude vrienden van Dion aan het rustten waren van het werk. Zij werken nu zelf ook in de export en vangen allerlei dieren, vooral reptielen en amfibieën. Natuurlijk mochten wij de dieren ook allemaal even vasthouden. Ze hadden schildpadden en een aantal hele mooie kikkers! Later zouden we hier nog terugkomen om te gaan eten.

Op een gegeven moment moesten we onze ogen dicht doen. Toen ze weer open mochten, reden we bovenop een berg met een fantastisch uitzicht!! Dion vertelde dat we hier zouden gaan overnachten. Er was een fantastisch uitzicht met om ons heen alleen maar bos. Dit was ook een plekje waar andere gidsen niet komen en dat dus niet toeristisch is.
We hadden een vuurtje gemaakt en er kwamen even later een paar jagers die wilde zwijnen hadden geschoten. Ze hadden vijf zwijnen en twee kleine biggetjes. De biggetjes hadden ze uiteraard niet geschoten en zouden ze gaan weggeven. We zouden teruggaan naar het kamp waar we langs waren gekomen om daar te eten en ook een stukje zwijn te proeven, omdat het te hard regende om op ons vuurtje te kunnen koken.
Eenmaal daar kwamen de jagers terug met ook nog een hert als buit. Deze gingen ze ’s Avonds schoonmaken. Daar zijn we ook getuige van geweest, en Noëlle heeft zelfs nog geholpen met het ontharen van een zwijn. Talentje.
En we hebben ook nog even een kleine leguaan vastgehouden die ze hadden gevonden.

De sterrenhemel die we daar hebben gezien was zo ontzettend mooi! Ik keek m’n ogen uit! De bewolking was weggetrokken en omdat het zo donker was kon je elke ster aan de hemel zien. Foto’s maken is onmogelijk dus je moet het echt zelf ervaren!
Dion heeft voor ons patatjes gebakken, en omdat het schoonmaken van het zwijn lang duurde hebben we een poot van een zwijn meegekregen om bij onze slaapplek op het vuur klaar te maken.
Helaas regende het ’s avonds ook nog te veel en was het vuur te laag om het zwijn erop klaar te maken. Maar donderdag komt Dion met zijn collega bij ons dineren, en gaan ze het zwijnenvlees voor ons bereiden!

Op de weg terug naar de berg hebben we nog twee slangen gezien! De eerste was een slanke boomboa die over de weg kroop. Je kon zien dat hij net had gegeten aan de grote bult in zijn lijfje. We mochten hem even vasthouden en konden voelen welk dier hij had gegeten. Waarschijnlijk een vogeltje…
De tweede slang die we tegen kwamen was iets gevaarlijker, de langpuntslang. Dat was een hele giftige slang dus ging de gids eerst de auto uit om hem klem te zetten. Toen konden we zien hoe hij in een stokje beet en zijn giftand erin zette. Die wil je zeker niet in je eentje tegenkomen…

Eenmaal terug bij onze slaapplek hebben we onze hangmatten opgehangen en hebben we heerlijk kunnen slapen op een berg midden in de jungle! Het was bij de slaapplek wel erg bewolkt. Dus we hebben helaas de zonsondergang evenals de zonsopgang niet kunnen zien. Maar die hebben we nog tegoed, en Dion gaat ons nog eens meenemen!
Het uitzicht was er niet minder op.
Je wordt wakker in je hangmat, kijkt voor je, en ziet kilometers regenwoud waar je bovenop kunt kijken. De damp vanaf de planten en bomen stijgt er tussenuit en op de top van een boom zie je twee brulapen zitten die ook genieten van de rust. Mooier kun je het echt niet krijgen.

Om even goed wakker te worden mochten we alle drie een keer met het jachtgeweer op een fles schieten. Van die knal ben je ook echt in één keer wakker, en het geeft een kick om het te doen!

Vandaag zijn we teruggereden langs de stuwdam waar het Brokopondo-stuwmeer is ontstaan. Daar vindt de Surinamerivier zijn oorsprong van waar hij naar Paramaribo stroomt. Ook zijn we naar de goudmijnen gereden waar we een kleine rondleiding hebben gehad om te kijken hoe de Surinamers en de Marrons het goud proberen te vinden. Onderweg daar naartoe hebben we over de bauxietwegen zelf in de jeep mogen rijden! Ook heel gaaf!
De grond in Suriname blijkt enorm veel goud te bevatten. We hebben zelf ook even het ruwe goud vast kunnen houden en kunnen bekijken. Intrigerend hoe veel werk er verricht moet worden voor een paar gram van een grondstof dat zo veel kan opleveren. Ik snap wel wat ze bedoelen met goudkoorts, want zelf kijk je tijdens het lopen ook extra goed naar beneden of je niet toevallig een klein stukje zou kunnen zien liggen. Op de terugweg hebben we het heel gezellig gehad met elkaar. Veel Nederlandse liedjes gezongen, en nog wat papegaaien en toekans gespot.

Het was een trip om niet meer te vergeten!!

• 04 Februari 2013 - 20:30

Lia:

Ha die Sven, wat een schitterend verslag!, wat zullen jullie genoten hebben op dertig in de jungle.
    Leuk hoor om je reisverslagen te lezen!!
    Veel plezier en succes maar weer met je stage!
    Groetjes Lia

• 04 Februari 2013 - 20:31

Lia:

Ik bedoelde dus: wat zullen jullie genoten hebben op de trip inde jungle!

• 04 Februari 2013 - 20:38

Lylian:

Ik zit weer helemaal in Suriname! Heimwee....!

• 04 Februari 2013 - 22:03

Ursula:

Schitterend Sven. Wat geweldig dt je dit mee mag maken!

• 05 Februari 2013 - 12:21

Yoni:

Geweldig, jullie zullen zeker hebben genoten!!!
    Liefs Yoon

• 06 Februari 2013 - 21:33

Tante Mar:

Hoi Sven wat een mooie verslagen maak je! En je maak ook wel veel mee in dat verre Suriname!
    Het lijkt wel een grote vakantie Leuk hoor geniet ervan!!!!!!!!!!!!!!!!
    Als je even tijd heb stuur ook een beetje zon naar ons toe!
    Dikke kus tante Mar.