Schoolfoto's, Salsadansen en Carnaval - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu Schoolfoto's, Salsadansen en Carnaval - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

Schoolfoto's, Salsadansen en Carnaval

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

09 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen maandag kwam de schoolfotograaf op school. Alle kinderen die hadden betaald mochten in hun mooiste kleren op de foto. Op het bord werd een green screen opgehangen waar de kinderen voor moesten staan. Later wordt er een achtergrond achter geplakt die ze zelf konden kiezen. Natuurlijk moest ik ook op de foto, dus ik ben benieuwd naar het resultaat…

Dinsdag heb ik een rekenles gegeven over het meten van inhoud met natuurlijke maten. Ik had lege flessen en pakken meegenomen om water over te gieten. Voor de klas met water kliederen vinden de kinderen al snel heel interessant, dus ze waren erg betrokken. Het schoolhoofd kwam kijken bij mijn les en ze heeft ook feedback voor me geschreven. Haar conclusie: ‘Ik ben als schoolhoofd zeer tevreden over het lesgeven van meneer Sven’. Dus die heb ik in the pocket!
’s Middags zijn we naar de Mall geweest om wat carnavalsspullen te kopen voor de carnavalsviering van vrijdag op stage. Daarna zijn we naar de bioscoop geweest en hebben we de film Django Unchained gezien. Wat een ontzettend goede film! Goede acteurs, prachtig verhaal, goede actie, mooie muziek, en veel humor! Die moet je zeker weten gaan zien!

Woensdagavond wilden we gaan uiteten en hadden we een leuk restaurant bij ons in de buurt gevonden. Het zag er mooi uit, het eten was heel erg lekker en ook nog eens heel goedkoop! …dachten we. Bleek bij het afrekenen dat de prijzen in US$ waren i.p.v. SRD, dus toen was gelijk onze pot weer leeg… We konden er wel heel erg hard om lachen!

Feline was maandagavond voor het eerst wezen salsadansen, en ik was ook wel erg benieuwd, dus ben ik donderdag met haar meegegaan voor een proefles. Het was heel erg leuk om te doen. We hebben een hele grappige leraar, net een cabaretier. En op deze manier kom ik ook nog aan een beetje beweging. Dus twee keer per week heb ik nu anderhalf uur salsa les! Over een maandje moeten we dansen voor een test en kunnen we een certificaat halen. Ook heel leuk om zo weer nieuwe mensen te leren kennen.
Na het salsadansen kregen we thuis een stuk zwijn van de bbq die ons was beloofd na de trip. Dus we hebben voor het eerst wild zwijn gegeten, en het was erg lekker! Na het eten nog even uitgerust en daarna naar de Havana Lounge geweest, erg gezellig!

Na twee uurtjes slapen stond ik vrijdagochtend om acht uur weer fris en fruitig op stage, verkleed als piraat, want het was carnaval! Veel kinderen waren leuk verkleed, en ik was ongeveer de enige leerkracht die verkleed was. Dus dat vonden de kinderen wel heel erg leuk. Er werd patat met kipnuggets gebakken en er was roti gemaakt. De kinderen kregen rond tien uur allemaal te eten (waar ze wel voor moesten betalen) en daarna konden ze buiten spelen. Op het plein konden ze dan nog meer eten en drinken kopen.
Er was ook een lokaal klaargemaakt als danszaal en daar konden de kinderen voor één SRD dansen op de muziek van een DJ die daar plaatjes draaide. Na een kwartiertje moest dan iedereen naar buiten en konden ze opnieuw naar binnen voor een SRD. Er moet overal geld voor betaald worden, en aan de andere kant is dat ook wel logisch omdat de school zo nog een beetje inkomsten heeft om materiaal te kunnen bekostigen.
’s Avonds gingen we met de partybus die wat rondjes door de stad reed met een grote groep met allerlei stagiaires. Het was leuk om een keertje mee te maken maar daar is alles ook wel mee gezegd. Daarna zijn we bij de Touche uitgestapt om nog even te stappen op de carnavalsavond.

Vandaag is de wasmachine eindelijk opgehaald die al bijna twee weken stuk is. Het wordt nu wel heel erg vervelend om alles met de hand te wassen. Hopelijk wordt hij snel gemaakt en kunnen we weer genieten van het gemak.

Gistermiddag kregen we een belletje van Ester. Zij zit ook op de Marnix en loopt stage in een dorpje een uur buiten de stad, Groningen. Ze woont daar in bij een Surinaams gezin. Het hele gezin moest wegens een overlijden weg en daarom vroeg Ester of ze dit weekend bij ons kon blijven. Dus dit weekend hebben we een logé. Erg gezellig!

Nu nog even twijfelen of we vanavond ook nog gaan stappen of niet....

Liefs Sven! x

  • 09 Februari 2013 - 20:35

    Rob:

    Ik ben trots op je! Vooral omdat je ook lekker carnaval hebt gevierd! Haha ;)
    Xxxx

  • 10 Februari 2013 - 12:58

    Gonnie:

    Hey Sven..
    Wat een leuk verhaal weer!!
    Carnaval.. Jij? Hahaha
    Als ik het zo lees gaat het goed met je en heb je het erg naar je zin
    Kijk uit naar je volgende verhaal!
    Groetjes van ons allemaal
    Ps Alleen Nick kan het niet uitstaan dat jij in een t shirt loopt en wij weer
    een pak(je) sneeuw hebben hahahaha

  • 10 Februari 2013 - 15:25

    Gerard En Erica:

    Zo "meneer"Sven.. volgens mij ben je wel een verfrissing daar op school hahaha.En dat wordt de rest van de weken eitje bakken om de pot weer vol te krijgen. Mooie verhalen weer, je laat ons genieten en alles goed meebeleven xxx groetjes van ons allemaal

  • 10 Februari 2013 - 17:48

    Jolanda:

    Heyyyy neef. Nou zo te lezen vermaak jij je prima en dat is mooi. Geniet ervan daar en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal;) X van je tante Jo

  • 11 Februari 2013 - 21:54

    Tante Mar:

    Hoi Sven, leuk weer al je ervaringen te lezen, volgens mij gaat het wel goed met jou!
    Nou hier zit de carnaval er weer op, was weer een mooie verlichte optocht in de sneeuw.
    Krijg nog weinig zon van de door haha.
    Vele groetjes en dikke knuffel tant Mar xxx

  • 12 Februari 2013 - 13:51

    Nicole:

    WHOEHOEE! De havana <3 I like! hahaha
    Heerlijk met de hand wassen man! Dat is pas back to basic xd
    Leuk om je verhalen te lezen!

    ALAAF! xx Nicole

  • 12 Februari 2013 - 21:07

    Tineke:

    Hoi neef,
    Wat een belevenissen weer. Als je terug bent moet je ons ook dat salsadansen maar eens leren, worden we wat losser in de heupen. Intussen raak je daar wel verslaafd aan de film en uit-eten, dat wordt t.z.t. afkicken! Dus jij hebt ook carnaval gevierd (niet te uitbundig denk ik ...). Wij hadden weer geluk: van oma Berg overheerlijke wafels gehad, iets meer dan anders, omdat jij hier niet bent ...
    We kijken uit naar je volgende verslag.
    Liefs van Tineke (en groeten van Bert en Wesley)

  • 23 Februari 2013 - 08:55

    Lia Van Bemmel:

    Hoi "meneer Sven" wat de leuk verhaal weer. Nou nou, jij maakt wat mee hoor.
    Ontzettend leuk om jou verhalen te lezen!! Gelukkig heb jij daar mooi weer, hier spreken ze weer van een sneeuwfront :-(.
    Groetjes Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Ik ben Sven, 20 jaar en kom uit Cothen. Ik doe de PABO en studeer aan de Marnix Academie. Binnenkort zal ik mijn eerste lange reis gaan maken naar Suriname....

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 16634

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Suriname!!

Landen bezocht: