Gasten, White Beach en Galibi! - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu Gasten, White Beach en Galibi! - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

Gasten, White Beach en Galibi!

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

11 Maart 2013 | Suriname, Galibi

Dinsdagavond is Rob aangekomen samen met de moeder van Feline (José) en diens vriendin Lida. Dus vanaf nu is het gedaan met onze rust! Woensdag heb ik met Rob een fiets gehuurd en hebben we wat door de stad gefietst. ’s Avonds hebben we Rob, José en Lida hun echte roti-ontmaagding gegeven.
Donderdag ben ik met Rob naar Peperpot gefietst. Omdat we de eerste keer helemaal om waren gefietst wist ik nu wel hoe we er het snelst heen konden fietsen. We zijn eerst naar de plantage gefietst waar eigenlijk niet zo heel veel te zien viel, maar daarna gingen we naar het bijbehorende natuurpark waar we de vorige keer allemaal aapjes hebben gezien. Helaas lieten de aapjes zich deze keer niet zien, en waren er alleen maar heel veel muggen. Zodra je even stil stond werd je zo ongeveer aangevallen. Dus we zijn daarna maar weer teruggefietst. Peperpot was niet erg geslaagd, maar we zijn er in ieder geval even uit geweest.
In de stad nog even een ijskoffie gedronken en daarna hebben we met zijn allen bij de waterkant wat gedronken. Toen hebben we afgesproken om de volgende ochtend naar White Beach te gaan en die avond zouden we gaan stappen en salsa dansen in de Havana. Het salsa dansen was heel erg leuk, want ook andere meiden van salsales waren er.
De volgende ochtend werden we weer op tijd opgehaald door de taxi om met z’n zessen naar White Beach te gaan. Dit is een aangelegd strandje aan de Surinamerivier. Hier hebben we onze hangmatten opgehangen en konden we een beetje bijslapen en bijkomen van de avond ervoor. En het was ook nog eens heerlijk weer.
’s Avonds zijn we lekker uit wezen eten en een beetje op tijd gaan slapen…

Zaterdagochtend moesten we om 6:45 verzamelen in de julianastraat bij José en Lida waar we werden opgehaald door het busje waarmee we vertrokken richting het oosten. Na een paar uurtjes bijslapen in het busje kwamen we aan in Albina. Daar moesten we overstappen in een bootje om door te varen naar Galibi. Het was al een beetje aan het regenen in Albina, dus zijn we in poncho’s het bootje ingestapt. Het was flink aan het waaien, dus het water was behoorlijk onstuimig. Dat hebben we geweten want telkens als we over een golf heen voeren kwam er een flinke scheut water de boot in, recht in de gezichten van Feline en Noelle. Dat was natuurlijk machtig mooi. En ze konden er zelf ook heel hard om lachen!
De planning was om op de heenweg langs de dierentuin in Galibi te gaan, maar door de regen zijn we toch maar in één keer doorgevaren naar het verblijf waar we zouden slapen, een uurtje van Galibi vandaan. Dat lag ook aan het strand waar de zeeschildpadden hun eieren komen leggen. Daar aangekomen hebben we ons eerst maar eens omgekleed en even uitgerust van de lange bootreis. Nog even een duik genomen in de zee en wat hout gezocht voor een kampvuurtje.
Na het eten had iedereen hun gezicht bedekt met komkommer omdat ze, ondanks de regen, toch waren verbrand tijdens de boottocht. Rob en ik hebben geprobeerd het kampvuur aan te maken, en toen dat eindelijk was gelukt werden we geroepen omdat er schildpadden waren gesignaleerd op het strand.
Na tien minuten lopen zagen we het eerste spoor van een schildpad. De gids ging even een kijkje nemen. De schildpad was nog een gat aan het graven voor haar eieren, dus moesten we nog even wachten. Daarna konden we kijken hoe ze maar liefst honderdveertig eieren aan het leggen was. Na het leggen moest ze het gat dichtmaken, en omdat dat wel even kon duren zijn we verder gelopen. Even later zagen we vier schildpadden die het strand op kwamen om hun eieren te gaan leggen. Ik had niet gedacht dat die dieren zo groot waren! Deze schildpadden (de soepschildpadden) kunnen ongeveer 1,40 m worden. En dan hebben we de leatherback van 1,80 m nog niet gezien! Het was geweldig om deze beesten zoveel moeite te zien doen om hun eitjes te leggen. En dan te bedenken dat van die honderdveertig eieren er maar eentje overleeft..
Na het kijken van de schildpadden hebben we heerlijk geslapen, en de volgende ochtend zijn Rob en ik om zes uur opgestaan om te kijken of er nog laatkomers waren die we bij daglicht konden bekijken. Op het strand gelijk voor ons verblijf lag er een aangespoelde dode schildpad. Die was waarschijnlijk te moe of oud, en heeft het niet gered.
Na een kwartier lopen zag Rob wat zand door de lucht vliegen in de duin, en toen we er naartoe liepen zagen we daar een schildpad die net haar eitjes aan het begraven was. Ze kon zich bijna niet omkeren maar daarna lukte het haar toch om de kuil uit te klimmen en terug de zee in te gaan. Ontzettend mooi om dit bij daglicht te kunnen zien.
Terug bij het verblijf zagen we al allemaal aasgieren die de dode schildpad aan het opeten waren. De een z’n dood, de ander z’n brood. Dat is nu eenmaal de natuur.

Na het ontbijt vertrokken we met de boot naar de overkant van het water, Frans Guyana. Daar hebben we even over het strand gelopen. Dus we zijn dit weekend nog even in Europa geweest. Na de wandeling door Frankrijk zijn we doorgegaan naar Galibi waar we hebben geluncht. Daarna zijn we daar naar de plaatselijke zoo geweest. Het waren een paar zelf getimmerde hokken met everzwijen, een ocelot, een uil en loslopende neusbeertjes en doodskopaapjes. Die aapjes waren het leukste van allemaal. We hadden biscuitjes meegenomen dus de aapjes sprongen op ons en zaten op onze hoofden en schouders om de koekjes op te peuzelen. Ze waren zo zacht en schattig! De ocelot was minder leuk, want toen ik een foto wilde maken draaide ze zich om en benoemde mij tot haar territorium. En je weet hoe katachtigen dat doen…

Na het bezoek aan de dierentuin zijn we doorgevaren naar Albina waar we weer in de bus zijn gestapt. Daar hebben we met een Borgoe geproost op het mooie weekend en om 20:30 kwamen we weer thuis aan. Heerlijk geslapen en vanochtend weer vroeg op voor een nieuwe dag stage.

Deze week is onze begeleider van de Marnix in Paramaribo, en donderdag zal hij mijn school bezoeken en zal hij bij mijn les komen kijken om me feedback te geven.
Vanavond gaan we met alle pabostudenten wat drinken bij Zus & Zo, morgen weer naar de film, en woensdag willen Rob en ik de dolfijnentour gaan doen.

Liefs Sven, x

• 11 Maart 2013 - 20:45

Lylian Kroon:

Wauw, wat een geweldige dingen doe en beleef je. Ervaringen om nog heel lang op te teren. Die stage is maar bijzaak lijkt het wel!
    Je reislust wordt aardig aangewakkerd op deze manier. Heb je al weer nieuwe plannen voor hierna?
    Hartelijke groet, Lylian

• 11 Maart 2013 - 21:46

Yoni:

Jeetje wat doen jullie veel......
    Geniet van de tijd samen met Rob.
    Nog steeds beetje jaloers op al je mooie verhalen.
    Liefs

• 12 Maart 2013 - 21:54

Tineke:

Hoi Sven,
    Geef je nog wel les, of hoef je maar af en toe voor de klas te staan?! Ach, je andere belevenissen zijn natuurlijk veel leuker en afwisselender om te vermelden. Gezellig voor je dat Rob er is, ik hoop dat jullie nog veel mooi weer krijgen om leuke dingen te ondernemen, maar de tijd is zo weer om.
    Je broer heeft afgelopen zaterdag volgens Bert, W. en N. de sterren van de hemel gedrumd, gaaf optreden met zijn band, je hebt wat gemist (en ik ook helaas, lag ziek thuis...de griep)!
    Zie uit naar je volgende belevenissen.
    Groeten van Tineke, B,W,N

• 12 Maart 2013 - 22:18

Melanie :

Wauw wat gaaf van de schildpadden zeg (natuurlijk vind ik dat Hihi) ik kan niet wachten al aan het aftellen joepie! Xxx dikke kus voor jullie allen!

• 13 Maart 2013 - 07:15

Yvette:

Hoi Sven ,
    Leuk om te lezen wat je daar allemaal beleefd...
    Geniet ervan ...ik wacht gewoon weer op volgende verhaal...
    Groetjes uit het koude nederland
    Groetjes yvette

• 16 Maart 2013 - 12:55

Steffie:

Heeeee lieve lieve Sven,
    Ik heb alle verhalen in geuren en kleuren van Roppie gehoord, wat een avonturen!
    Ik wens je nog suuuuper veel plezier en leerzame momenten tijden de laatste helft van je stage!
    Hoop je snel weer te zien xxxxxx