De eerste dagen.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu De eerste dagen.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

De eerste dagen....

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

13 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Jaaa!! Eindelijk mijn eerste reisverslag live vanuit Paramaribo!
Vanwege het gebrek aan internet bij ons thuis kan ik helaas niet zo vaak bloggen als ik zou willen, maar nu zitten we bij Zus & Zo, een gezellige bar waar we dus wifi hebben, en makkelijk op de fiets te doen. Dus met een heerlijk watermeloensapje zit ik nu achter de laptop.
Ik zal jullie aan de hand van wat trefwoorden de eerste dagen even toelichten :)

Huisje
We hebben ons huisje al helemaal eigen gemaakt. De foto's en kaartjes heb ik opgehangen zoals te zien op de foto's op m'n facebook. Zoals gezegd geen internet thuis.... Dat is wel aardig k*t, maar we gaan nog even kijken of we iets met een dongel gaan regelen.

Lopen
De eerste dagen, ondernemend als we zijn, gingen we op zoek naar het centrum om eens te gaan kijken wat er allemaal te zien en te beleven valt. We hebben ons Surinaamse ritme nog niet echt te pakken en gaan er daarom meestal rond 13:00 (op het heetst van de dag) op uit. De eerste dagen was dat ontzettend afzien omdat we de weg nog niet wisten en we heeel veel hebben gelopen met de brandende zon op onze hoofdjes. We hadden via via gehoord dat 'Joosje' een tentje was waar je lekkere roti kon eten. En ergens ging er bij mij een lampje branden omdat ik in de taxi naar het huis die naam in rode letters op een gevel had zien staan. Maar ik wist alleen niet meer waar... Na heel lang zoeken en drie keer dezelfde rondjes te hebben gelopen besloten de de hoop op te geven en richting huis te gaan. En ja hoor... Nog geen 50 meter verder stonden we daar voor de deur bij 'Joosje'. We zijn snel naar binnen gegaan en hebben heerlijke echte Surinaamse roti gegeten.

Fietsen
Omdat het lopen toch niet zo heeel goed was bevallen hebben we de derde dag gelijk fietsen gehuurd. Het was wel even eng, want hier in Suriname rijdt iedereen aan de linkerkant! En fietspaden hebben ze ook niet. Maar uiteindelijk hebben we al een aantal ritjes gemaakt door de stad en hebben we alles nog zonder schrammen en ongelukken bereikt. Dat gaat dus prima lukken.

Boodschappen
Op zoek naar wat fatsoenlijks te eten liepen we ook een beetje teleurgesteld over straat. Op elke hoek is wel een Chinese toko te vinden met wat basisdingen maar een fatsoenlijke supermarkt was ver te zoeken. Gelukkig hebben we contact met wat bekenden die ook hier in Paramaribo zitten. Daardoor hebben we kennis gemaakt met de Tulip supermarkt. Voor ons het Walhalla onder de boodschappen. Ze hebben er een schap met venco drop, allerlei soorten pasta's en knorr wereldgerechten. Alles wat we nodig hebben is hier te vinden. Het enige wat we wel missen is de verse groenten en fruit! Tot onze grote verbazing zijn deze toch erg schaars en duur!! Dus we doen het vooral met paprika's, uien en diepvriesgroenten. En fruit kopen we in een kraampje langs de weg van een oud Surinaams vrouwtje zonder tanden.

Stappen
We zijn deze week twee keer wezen stappen in de uitgaansgelegenheden van Paramaribo. Het was alleen al een geweldig schouwspel! Ik weet niet of jullie de film 'Alleen maar nette mensen' hebben gezien, maar er waren dames die toch echt aan dit stereotype voldeden. Ze droegen jurkjes die zijn te omschrijven als net iets te lange hemdjes, waardoor de billen nog nog maar nèt bedekt bleven. Of rokjes en shirtjes die beter te omschrijven zijn als een strookje stof. En steekt de lingerie natuurlijk pontificaal bovenuit! Het is cultuur laten we maar zeggen....
De mannen daarentegen moeten tijdens het stappen verplicht dichte schoenen en een lange broek dragen.
Op het midden van de dansvloer vind je vooral de bakra's (blanken), want de meeste Surinamers staan toch aan de zijlijn toe te kijken. Wel zie je de schaars geklede Surinaamse dames uitbundig dansen, en enkele "Swaggerboys" met hun dansmoves de anderen imponeren. Heel erg leuk om te zien!

Stage
Ik had 10 januari afgesproken met het schoolhoofd om even langs te komen om met haar kennis te maken. Na een belletje bleek dat ze op training was en ik de volgende dag even terug moest bellen. Ik kreeg haar te spreken maar ze had het erg druk en daarom was het handiger dat ik maandag om 9:00 even langs zou komen om haar te zien. Dus morgen ga ik met haar kennis maken en ik ben ontzettend benieuwd naar de school, welke groep ik krijg, en de kinderen. We gaan het meemaken.

Het is heel leuk om te zien dat er zoveel mensen mijn reisverslagen lezen! Dus ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden.

Tip!
Je kunt me bellen op mijn Surinaamse nummer, dat is voor jullie gewoon normaal Nederlands tarief, en voor mij helemaal gratis! Dus als jullie 's avonds bellen heb je grote kans dat ik opneem omdat het hier vier uur eerder is, en bij mij dan ongeveer etenstijd.

Heel veel liefs iedereen!!!
x

  • 13 Januari 2013 - 19:38

    Lotte:

    hee sven !
    wat leuk om allemaal te lezen gaat goed zo te zien!
    succes morgen op de school!
    liefs lotte

  • 13 Januari 2013 - 20:04

    Ingrid:

    Lieve Sven,

    Wat leuk om je blog te lezen. Ik lees het voor aan de kinderen, ze genieten ervan. Kan ni wachten op je volgende ervaringsverhaal. Groetjes, ook aan de meiden.

    X

  • 13 Januari 2013 - 20:29

    Gonnie:

    Hoi Sven..
    Wat leuk om je verhaal te lezen.
    Was je al een paar dagen aan het zoeken op waarbenjij, maar kon je nog niet vinden.
    Morgen heel veel succes en hoop snel weer een verhaal van je te lezen..
    Groetjes van ons allemaal. Xx

  • 13 Januari 2013 - 21:20

    Rebecca:

    Sven!

    Leuk om te lezen!
    Ik ben benieuwd naar de verhalen die nog komen gaan...

    Ik heb tegen mijn moeder al heel trots verteld dat ik met suriname heb gebeld.

    Groetjes en geniet!

    xx Rebecca

  • 15 Januari 2013 - 12:56

    Tineke:

    Hallo Sven,

    Wat heb je een leuke schrijfstijl, vooral wat je over het "stappen" vertelt, je maakt me aan het lachen, het lijkt net of ik het zo voor me zie! Kunnen we niet ruilen?? We zitten nu te koukleumen in de sneeuw, zou liever de temperatuur bij jou hebben ... Verder zul je moeten wennen aan het trage ritme daar, relax, dan maar wat later kennismaken op de school. Heel veel succes en hou die kinderen onder de duim!

    Hartelijke groet van Tineke (en de rest)

  • 15 Januari 2013 - 16:36

    Jolanda:

    Hey sven net ff uitgebreid je verslagen gelezen en klink helemaal top:)) heel veel plezier daar met veel mooie ervaringen. Geniet ervan en ik lees het wel weer. Veel liefs van je tante jo X

  • 16 Januari 2013 - 20:58

    Tante Mar:

    Hey sven leuk te lezen hoe jullie alles aan het ontdekken zijn!
    Misschien kunnen we wat zaad van groentes opsturen dan kan jezelf groentes gaan kweken, zal vast goed groeien in het zonnetje bij jou!
    Dikke kus en groetjes tante mar xxx

  • 17 Januari 2013 - 20:12

    Tante Eer En Ome Geer:

    Leuk om te lezen Sven..Je omschrijft het erg leuk en makkelijk voor te stellen.
    Heel veel succes op school straks. En voorzichtig op de fiets hoor xxx lieve groeten van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Ik ben Sven, 20 jaar en kom uit Cothen. Ik doe de PABO en studeer aan de Marnix Academie. Binnenkort zal ik mijn eerste lange reis gaan maken naar Suriname....

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 764
Totaal aantal bezoekers 16651

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Suriname!!

Landen bezocht: