Afscheid stage, feestjes en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu Afscheid stage, feestjes en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sven Berg - WaarBenJij.nu

Afscheid stage, feestjes en Voltzberg

Door: Sven van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Sven

11 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer een aardig tijdje geleden dat ik m’n reisverslag heb bijgewerkt, dus het werd maar eens tijd. De een na laatste, want over een week zit ik als het goed is weer in Nederland…

Na de paasvakantie gingen er voor ons nog twee stageweken van start. In die weken heb ik de nodige dingen voor school kunnen uitvoeren zodat ik de rest thuis allemaal kan afmaken, en ik daar in Suriname even niet over na hoef te denken.
Ter gelegenheid van het afscheid op onze stage zijn we langs een stichting geweest die oude Nederlandse leesboeken en schoolspullen verzamelt die we hier dan gratis konden ophalen om die op de scholen uit te delen. Zo hebben we een nuttig en leuk afscheidscadeau voor onze stages kunnen fixen.

De laatste grote trip die we hebben gemaakt was die naar de Voltzberg. Die trip hebben we samen met Xistan, de vriend van Feline gedaan. Deze trip hebben we gedaan met de gids Dion, waar we ook onze allereerste trip mee gedaan hebben. Dit wilden we ook heel graag omdat je met Dion meer ziet dan met elke andere gids.
De eerste dag hebben we vooral besteed aan reizen. Met de auto zijn we naar Bitagron gereden waar we onze spullen aan het einde van de middag op een bootje hebben ingeladen. Zo’n vier uur hebben we toen gevaren naar Foengoe eiland, waar we deze dagen zouden verblijven. Onderweg werd ons weer duidelijk dat we met Dion op trip waren, want af en toe werd de boot even stop gezet omdat Dion ergens in de bomen weer een dier had gespot. We hebben een groep met mooie rode ara’s gezien, en verschillende aapsoorten. Dat heeft de reis op de harde houten bankjes toch wel een stuk verlicht. Onderweg hebben we de zon zien ondergaan, en de sterrenhemel zien verschijnen. Het was weer een plaatje!
’s Avonds kwamen we aan op Foengoe eiland. In het donker verscheen voor ons een eiland met daarop een enorm houten bouwwerk waar wij onze hangmatten zouden ophangen. Na vier uur varen in het midden van de jungle is zo’n bouwwerk het laatste wat je verwacht.
Op het eiland hebben we allemaal even kunnen douchen, en Dion had eten voor ons klaargemaakt. Na het eten nog een Borgoe-sprite gedronken, en daarna op tijd naar bed, want de volgende dag zouden we weer vroeg opstaan om de Voltzberg te beklimmen.

We werden gewekt door de vogelimitaties van Dion, dus het was net of we een Philips Wake Up Light bij ons hadden. Na een ontbijtje hebben we ons klaargemaakt voor de tocht, en werden we met de boot een stukje verderop afgezet waar de wandeling begon. Samen met de plaatselijke gids Sudanu, die 54 jaar oud was en zo’n drie keer per week de Voltzberg beklimt, begonnen we met onze drie uur durende wandeling richting de Voltzberg.
De gids had die dag veel gedronken en maakte daarom geregeld een plaspauze. Op een gegeven moment riep hij tijdens zijn sanitaire ontspanning: ‘Kom kijken, mooie slang!’
‘Ja, haha, goede grap’ is wat wij dachten. Daar trappen wij mooi niet in. Bleek toch echt dat er een behoorlijk mooie slang op die plek lag. Hij was rood/oranje en had zwarte strepen over zijn lijf.
Onderweg hebben we veel vruchten geproefd die in dat deel van het oerwoud groeien. Op een bepaald moment lag er een dodelijke gifslang midden op het looppad. Omdat het te gevaarlijk was om er zomaar overheen te stappen heeft Sudanu hem helaas moeten doden.

Na drie uur lopen kwamen we aan op een groot stenen plateau waarvan we uitzicht hadden op de Voltzberg. Nu bleek dat we nog een half uur moesten gaan lopen tot de voet, en daarna nog een half uur klimmen tot de top. Na het eten van een broodje hebben we onszelf eraan gewaagd.
De steile helling van de berg op klimmen was aardig zwaar, en zeker met de zon die daar vol op staat. Maar we kregen er ook zeker iets voor terug. Van de top van de Voltzberg hadden we namelijk een prachtig uitzicht met panorama over een groot deel van de jungle. Boven ons had zich een compleet ronde regenboog om de zon heen gevormd.
We hebben zo’n veertig minuten uitgerust en genoten bovenop de berg. Toen hebben we onze tocht terug gemaakt. Er kwam een regenbui aan, dus moesten we zorgen dat we op tijd beneden waren omdat de berg anders te glad wordt om te belopen.
Beneden aangekomen werden we ontvangen door een groep spidermonkeys die nieuwsgierig naar ons kwamen kijken. Of ze blij waren met ons weet ik nog zo net niet, want al snel begonnen ze aan de takken te trekken waardoor er takken en lianen naar beneden kwamen vallen. Het was wel een onwijs mooi gezicht om ze van zo dichtbij te kunnen zien.
Terug bij het startpunt van de wandeling hebben we onze afkoeling gevonden bij een watervalletje waar we dan ook met onze kleren aan in het water zijn gelopen. Heel lang duurde het niet, want Noelle werd opgeschrikt door een sidderaal die daar was gehuisvest. We waren in ieder geval een beetje afgekoeld.
Op Foengoe eiland hebben we toen eerst lekker gedoucht en gegeten waarna we een powernapje hebben gedaan.
’s Avonds heb ben we rond het kampvuurtje nog even lekker gezeten, en heerlijk geslapen!

Op dag drie reisden we weer terug naar Bitagron waar we hebben geluncht, en met wat kinderen hebben gespeeld. Met het busje zijn we toen teruggereden en hebben we een stop gemaakt bij een rivier waar Dion een gigantische piranha heeft gevangen die we later thuis hebben opgegeten. ’s Avonds waren we alle drie kapot en hebben we weer heerlijk in ons bed geslapen.

In Paramaribo hebben we ook Koninginnedag gevierd! We hebben bij de Kirpalani wat inkopen gedaan om onszelf op creatieve wijze in oranje te hullen. Misschien dat jullie het resultaat wel hebben gezien, want op de volgende dag was op het NOS journaal te bewonderen hoe wij wat bloemen legde bij het standbeeld van Wilhelmina. Ook in de Surinaamse krant, de Times, stonden we op de foto. Een geslaagde Koninginnedag lijkt mij zo.

Op 4 mei hebben we de verjaardag van Feline gevierd. Met Noelle heb ik het hele huis versierd en een lekkere taart gekocht om dat te vieren. In de Touche en de Havana hebben we er een feestje van gemaakt.

In de tussentijd hebben we nog vaak bij de Zanzibar een cocktail gedronken, zijn we lekker uiteten geweest met de meiden van de Nassylaan en hebben we dansjes gewaagd in de Touche, Havana of Zsa Zsa Zsu. Ook heb ik een aantal keren lekker gezwommen bij het Kraznapolsky of bij zwembad Zin. En we hebben een tof huisfeest bijgewoond met een flinke kater voor de ochtend erna. Op de dinsdagen hebben we natuurlijk veel van de nieuwe films gezien in de bioscoop.
Aankomend weekend hebben we een beachparty van twee dagen als ons allerlaatste weekend, dus dat wordt een mooie afsluiter met alle gezellige mensen!

Eigenlijk zouden we dinsdag terug naar huis vliegen, maar SLM heeft bepaald dat onze vlucht dan geannuleerd is en we een dag later vliegen. We kunnen dus nog een dag langer genieten van Suriname!

Liefs Sven, x

• 11 Mei 2013 - 13:20

Tante Erica:

Ha die Sven...Ik heb je inderdaad gezien op het journaal, echt lachen om je neef ineens te zien. Leuke broek hihi.Nou het einde naderd nu echt, maar aan al je verslagen te lezen is het de moeite waard geweest een hele ervaring wat je allemaal heb meegemaakt.xx geniet van de laatste dagen, en tot in Nederland. groetjes van ons allemaal

• 13 Mei 2013 - 21:53

Marlies:

hoi Sven,
    Alweer ruim 4 maanden voorbij. Ik heb met veel plezier je verslagen gelezen. Geniet nog van de laatste dagen en een goeie reis naar huis.
    Groetjes Henk en Marlies

• 17 Mei 2013 - 22:36

Rob Wellens:

sven,

ik ben rob wellens. ik ben op zoek naar het telefoonnummer van de gids dion. in 2008 ben ik ook eens met hem op stap geweest, maar ik kan zijn telefoonnummer niet vinden. hij weet heel veel over vogels en ik wil begin juni weer een tocht met hem maken. zou jij mij kunnen helpen met zijn telefoonnummer/mailadres? bij voorbaat dank. mocht hij met mij contact op willen nemen dan kan dat ook via mijn mailadres of telefoonnummer: 5999-5608909. ik woon in curacao.

groet,

Rob